maandag 11 juni 2007

Stemmers?













Bestaat het term "stemmers" in het woordenboek?
Na het gebeurtenis op 10 juni heb ik goed erover nagedacht omtrent deze term, zo ging ik vlug naar het woordenboek gaan kijken en wat bleek?
"Stemmers" bestaat niet in het woordenboek én bij online woordenboek (www.vandale.be).

Deze term ontbrak in mijn brein door veel gebruik met de term "kiezers" op de kranten, ondertitelingen en boeken.
In mijn brein is het term "kiezers" dus opgeslagen.

Voor iemand die gesproken taal gebruikt, vraag ik mij af of iedereen "stemmers"-term meer uitgesproken wordt dan "kiezers" op geschreven taal?

Ik ben ervan uit dat het kloof is tussen gesproken en geschreven taal waardoor waarschijnlijk veel problemen voorkomen met geschreven taal tussen Doven en mensen.
Wees dus alerter met geschreven taal of maak gebruik van tolk ;-)
(ja, ik weet het dat tolken niet altijd beschikbaar zijn!)

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben dan weliswaar ook doof, maar dat woord heb ik nog nooit gebruikt gezien, ook niet met dank aan mijn lipleeskunstjes.